Odpowiedzialność pracodawcy – koszty wyjazdów służbowych

gray-street-617250_1280

Wyjazdem służbowym określa się wszelkie czynności wykonywane przez pracownika poza jego miejscem stałej pracy. Zgodnie z prawem pracodawca powinien pokryć koszty tak zwanej diety, czyli ogółów wydatków związanych z wyjazdem, takich jak: przejazdy, noclegi czy wyżywienie.

Każdy rodzaj umowy, nawet umowy zlecenia, o dzieło czy o staż uprawnia pracodawcę do oddelegowania pracownika. Wyjazd może dotyczyć spotkania z klientem, konferencji, szkolenia czy innych obowiązków zatrudnionego. Niektóre hotele tworzą specjalne pakiety dla osób w delegacji, oferując im preferencyjne warunki noclegu i wyżywienia. Wśród nich jest sieć HRS, która zapewnia możliwość rejestracji online dla pracowników na wyjeździe służbowym.

Konkretne warunki ponoszonych opłat powinny zostać ustalone bezpośrednio pomiędzy pracodawcą, a zatrudnionym. Ogółem przyjmuje się, że obecna minimalna dieta krajowa wynosi 30zł, przeznaczona jest na zwielokrotnione koszty jedzenia. Jednocześnie jeżeli na konferencji, szkoleniu, pracownik ma zapewnione wyżywienie z racji cateringu, poszczególne koszty można odliczyć zgodnie z poniższym wzorem:

  • śniadanie – 25% kwoty diety,
  • obiad – 50% kwoty diety,
  • kolacja – 25% kwoty diety.

Zwrotu wydatków na noclegi dokonuje się na podstawie rachunków, przy czym koszt jednej doby nie powinien przekraczać 600zł. Wszystkie powyższe kwoty dotyczą doby liczonej jako 24h od chwili wyjazdu pracownika. W przypadku krótszych delegacji (do 12h) pracownikowi przysługuje połowa diety, tzn. 15zł.

W ramach diety można otrzymać zwrot na podstawie faktur, biletów PKP, MPK czy dwustronnie sporządzonej umowy, określającej koszt podróży własnym samochodem. W tym ostatnim wypadku bierze się pod uwagę dane osobowe, rejestracyjne samochodu, pojemność silnika, przebieg trasy, cenę przejechania jednego kilometra. Podstawą do otrzymania zwrotu jest liczba kilometrów pomnożona przez cenę.

Wyjazdy służbowe to nieodłączny element pracy na wielu stanowiskach. Spotkania z klientami, prelekcje czy uczestnictwo w konferencji, szkolenia podnoszące kompetencje. Z tego względu warto znać podstawowe zasady przyznawania oraz regulowania finansowych kwestii delegacji. Prawnie określone są zarówno prawa i obowiązki pracodawcy oraz osoby zatrudnionej na dowolnej umowie.

Komentarze:

Ostatnio dodano z tej kategorii:

Kolejnych 87 laureatów godła “Złoty Standard”

Kolejnych 87 laureatów godła “Złoty Standard”

Kolejnych 87 obiektów hotelarskich wyróżniono godłem "Złoty Standard". Uroczystość wręczenia certyfikatów odbyła się 13 listopada br. w Warszawie i zgromadziła blisko 200 menedżerów hotelarstwa oraz przedstawicieli organizacji branżowych Zgromadzonym oczekującym na...
Plebiscyt Best Hotel Award 2012 Zakończony

Plebiscyt Best Hotel Award 2012 Zakończony

Już po raz drugi w branży hotelarskiej zostały przyznane nagrody Best Hotel Award 2012 organizowane przez firmę Global Hotels & Travels - właściciela serwisów rezerwacyjnych online z największa w Polsce...
Raciborskie NAJ

Raciborskie NAJ

NAJwiększa z możliwych pomyłka przydarzyła się Morawianom, którzy w 1108 roku mieli bronić grodu raciborskiego przed wojami księcia Bolesława Krzywoustego, który w tym czasie polował w lasach pod Koźlem. Widząc...