Biznes lubi komfort

15085365767_9c8d2dd0d1_k

big_teatr

Turystyka biznesowa jest niezwykle dynamicznie rozwijającym się oraz przynoszącym obecnie największe dochody segmentem branży turystycznej. Polska dzięki swojemu geograficznemu położeniu i dynamicznemu rozwojowi gospodarczemu przyciąga coraz więcej zagranicznych biznesmenów, dla których stanowi tzw. Emerging market, czyli nowy, atrakcyjny i stosunkowo tani kierunek dla międzynarodowych podróży.

Obecnie  Polsce działa ponad sto podmiotów gospodarczych, specjalizujących się w organizowaniu imprez i wyjazdów związanych z turystyką biznesową. W obliczu zmian na polskim rynku turystycznym i hotelarskim, prężnie działające obiekty dokładają wszelkich starań by sprostać wymaganiom biznesmenów, którzy niejednokrotnie będąc na zagranicznych kontraktach, spędzają w hotelach nawet kilka miesięcy.

Turysta zorientowany na biznes

Goście biznesowi stanowią niezwykle ważną grupę docelową dla hoteli w Polsce, zwłaszcza w tak zwanym „martwym sezonie”, kiedy pojawia się niewielu wczasowiczów. Celem ich podróży są zazwyczaj duże miasta lub położone w malowniczej okolicy ośrodki konferencyjno-wypoczynkowe.

Gość, który przyjeżdża w celach biznesowych wydaje przeciętnie cztery razy więcej niż pozostali turyści. Ponadto w przeciwieństwie do tego, który przyjeżdża do Polski tylko w celach turystycznych i generuje tu jednorazowe dochody – „przynosi” zyski na długo po swoim wyjeździe. Wpływ na to mają podpisane przez niego kontrakty biznesowe. Biznesmeni stosunkowo często zmieniają swoje plany, dlatego ważnym aspektem rezerwacji w hotelu jest dla nich możliwość bezpłatnego jej anulowania. Decydując o wyborze hotelu zazwyczaj kierują się opinią osób związanych ze swoją branżą a niekoniecznie liczbą gwiazdek, które posiada.

Kiedy liczy się każdy szczegół

Pobyty służbowe zawsze, w mniejszym lub większym stopniu, wiążą się z pracą. Dlatego goście biznesowi na miejsce swojego pobytu wybierają zazwyczaj hotele o wysokim standardzie z salą konferencyjną i zapleczem bankietowym. Istotne dla nich jest także, żeby pokoje hotelowe wyposażone były w strefę do  pracy, a więc w wygodny fotel, dobrze oświetlone biurko i stały dostęp do bezprzewodowego internetu. Dla biznesmena jednym z kluczowych czynników jest też czas, dlatego ważne jest, by hotel w którym się zatrzymał było dobrze skomunikowane z miejscem pracy czy też umówionych spotkań z kontrahentami.

Turyści biznesowi to najbardziej wymagający klienci: są zapracowani i narażeni na częsty stres,  niejednokrotnie mogą więc sprawiać wrażenie rozdrażnionych i znudzonych. Nie zapominajmy, że po długim dniu szukają oni ciszy i spokoju, chcąc oddać się zasłużonemu relaksowi. -Nasze hotele pomimo tego, iż znajdują się w centrum zabytkowego Krakowa, są niezwykle kameralne. Hotel Yarden dysponuje pięknym ogrodem, do którego nie dochodzi hałas ulicy, gdzie można z kubkiem herbaty odpocząć po ciężkim dniu pracy – mówi Mateusz Stępień, Revenue Manager w Artery Hotels Group. Turysta biznesowy z pewnością chętnie skorzysta z dodatkowych udogodnień, które oferuje hotel np. z hotelowego Spa, basenu, sauny lub siłowni, które pomogą mu zachować równowagę pomiędzy pracą a wypoczynkiem.

By zapracowany gość czuł się komfortowo musi mieć gwarancję bezstresowego załatwienia z pozoru banalnych spraw w obcym dla niego miejscu (np. wynajem samochodu, usługi pralnicze czy umówienie wizyty u lekarza specjalisty). Dlatego hotele, które chcą liczyć się na polskiej mapie turystyki biznesowej, coraz częściej oferują usługę consierge. Osoba zatrudniona na stanowisku konsjerża jest odpowiedzialna za załatwianie najrozmaitszych spraw dla gościa hotelowego, co pozwala zaoszczędzić mu cenny czas.

Wspólne korzyści

Hotele, które chcą przyciągnąć gości biznesowych, oprócz szeregu udogodnień w pokojach, powinny dysponować nowocześnie wyposażonym zapleczem konferencyjno-bankietowym. Klimatyzacja, sprzęt audiowizualny,  możliwość różnej konfiguracji stołów i krzeseł to podstawowe elementy składające się na zorganizowanie bankietu czy konferencji. Ważna jest także obsługa i odpowiednie wyszkolenie personelu, o czym hotele często zapominają.

 Zdecydowany rozwój działalności związanej z organizacją konferencji i kongresów nastąpił w Polsce pod koniec lat 90 ubiegłego wieku i miał związek z inwestycjami poczynionymi w sektorze hotelarstwa. Obecnie infrastrukturę tę tworzy kilkaset obiektów konferencyjnych, zarówno mniejszych hoteli miejskich, jak i wielkich centrów kongresowych.

Wśród najchętniej odwiedzanych służbowo polskich miast wg raportu Poland Convention Bureau za rok 2013 znalazły się; Gdańsk (24,43% ogółu badanych), Kraków (18,86%) i Poznań (10,97%). O ile Gdańsk i Poznań od kilku lat budują swoją markę turystyki biznesowej, o tyle Kraków znalazł się tak wysoko w rankingach po raz pierwszy. Może to być spowodowane powstaniem w Krakowie nowych centrów konferencyjnych i wystawowych (np. ICE, Kraków Arena) oraz wciąż rosnąca liczba biznes parków. – Mamy to szczęście, że Kraków jest obecnie najatrakcyjniejszym miastem w Europie dla outsourcingu, tutaj zawsze się coś dzieje. Organizujemy różnego rodzaju spotkania, dla przeróżnych branży – mówi Paulina Jaroszewska, Manager krakowskiego ApartHotelu Atelier.

Nowe kierunki rozwoju

W Polsce nie brakuje nowoczesnych obiektów kongresowych doskonale przystosowanych pod względem wyposażenia, logistyki. Stale rozwija się też infrastruktura hotelowa z zapleczem konferencyjnym, wciąż jednak brakuje odpowiednio wyszkolonego i zaangażowanego w swoją pracę personelu. Powoli pojawiają się nowe kierunki studiów podyplomowych, takich jak Turystyka Biznesowa i Konferencyjna. Celem studiów jest wykształcenie profesjonalnych menagerów o wysokich kwalifikacjach w zakresie turystyki biznesowej i kongresowej, którzy będą przygotowani do prowadzenia działań w zakresie organizacji konferencji, kongresów czy sympozjów.

Innym raczkującym kierunkiem jest Coaching Biznesowy w Turystyce, na którym kształcą się osoby, które w przyszłości będą odpowiedzialne za kierowanie rozwojem zmian w otoczeniu biznesowym sektora usług turystycznych. –Jestem przekonany, że kierunek na którym studiuję w pełni przygotuje mnie do pracy w sektorze turystycznym i otworzy przede mną wiele możliwości zatrudnienia. Mówi Łukasz Kwietniowski, student WSTiH w Gdańsku.

Polscy hotelarze muszą zatem pamiętać, by stale podnosić nie tylko jakość oferowanych usług, ale także szkolić i motywować swój personel. Znaczenie Polski jako destynacji pobytów biznesowych będzie rosło wraz z rozwojem infrastruktury hotelowej i konferencyjnej. To właśnie jakość obsługi może stać się dla Polski czynnikiem wyróżniającym i zachęcającym potencjalnych podróżnych – to pracownicy hoteli i obiektów konferencyjnych w dużej mierze decydują o zadowoleniu gościa i jego ewentualnym powrocie.

Komentarze:

Ostatnio dodano z tej kategorii:

Kolejnych 87 laureatów godła “Złoty Standard”

Kolejnych 87 laureatów godła “Złoty Standard”

Kolejnych 87 obiektów hotelarskich wyróżniono godłem "Złoty Standard". Uroczystość wręczenia certyfikatów odbyła się 13 listopada br. w Warszawie i zgromadziła blisko 200 menedżerów hotelarstwa oraz przedstawicieli organizacji branżowych Zgromadzonym oczekującym na...
Plebiscyt Best Hotel Award 2012 Zakończony

Plebiscyt Best Hotel Award 2012 Zakończony

Już po raz drugi w branży hotelarskiej zostały przyznane nagrody Best Hotel Award 2012 organizowane przez firmę Global Hotels & Travels - właściciela serwisów rezerwacyjnych online z największa w Polsce...
Raciborskie NAJ

Raciborskie NAJ

NAJwiększa z możliwych pomyłka przydarzyła się Morawianom, którzy w 1108 roku mieli bronić grodu raciborskiego przed wojami księcia Bolesława Krzywoustego, który w tym czasie polował w lasach pod Koźlem. Widząc...